پورت Thunderbolt کامپیوتر و مانیتور چیست؟

پورت Thunderbolt کامپیوتر و مانیتور چیست؟

از جدیدترین پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه اتصالات اطلاعاتی، پورت Thunderbolt یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات را با سرعت بالا انتقال دهند. در این مطلب، به تحلیل جزئیات این پورت هوشمند در کامپیوتر و ارتباط آن با مانیتورها خواهیم پرداخت.

پورت تاندربولت ( Thunderbolt ) چیست؟

در دهه‌ی گذشته، با افزایش چشمگیر تقاضا برای انتقال سریع و همزمان اطلاعات، تکنولوژی‌های مختلف برای بهبود عملکرد و سرعت انتقال اطلاعات توسعه یافته‌اند. یکی از این تکنولوژی‌ها، پورت Thunderbolt است که به سرعت و چندگانه بودن انتقال اطلاعات معروف است. در سال 2011، اینتل پورت Thunderbolt را معرفی کرد و با سرعت دوبرابر USB 3.0، یعنی 10Gbps، امکان انتقال اطلاعات را فراهم کرد. این تکنولوژی نه تنها قابلیت انتقال اطلاعات سریالی را دارد بلکه به انتقال تصاویر نیز قابلیت دارد.

Thunderbolt یک رابط برای انتقال سریع اطلاعات و تصاویر به طور همزمان است و علاوه بر سرعت بالا، امکان انتقال تصاویر را نیز دارد. این تکنولوژی از پورت USB نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و در واقع به عنوان یک پورت مشابه USB با سرعت انتقال بالاتر عمل می‌کند. نام اصلی این تکنولوژی “لایت پیک – Light Peak” بود و اولین بار توسط شرکت اپل در تجهیزات خود مورد استفاده قرار گرفت.

نسخه‌های مختلف تاندربولت از کانکتور Mini DisplayPort به عنوان واسطه استفاده می‌کنند، اما با ورود پورت USB-C، این تکنولوژی به جای Mini DisplayPort در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار گرفت. تاندربولت 3 همچنین از پروتکل DisplayPort پشتیبانی می‌کند که این امکان را به کاربران می‌دهد تا از  daisy-chain  و اتصال چندین مانیتور با کیفیت 4K و با سرعت 60Hz بهره‌مند شوند.

تکنولوژی Thunderbolt یک انقلاب در زمینه تکنولوژی ورود/خروج دیتا (I/O) ایجاد کرده است. این تکنولوژی به عنوان یک ترکیب از PCI-Express و DisplayPort با دو سیگنال سریال عمل می‌کند و همچنین برق مورد نیاز را فراهم می‌کند. پورت Thunderbolt قادر است به صورت همزمان تا ۶ دستگاه جانبی را پشتیبانی کرده و اطلاعات را با سرعت بسیار بالا منتقل کند.

آشنایی با نسخه های مختلف Thunderbolt

تاندربولت، یک استاندارد ارتباطی پرسرعت، در نسخه‌های مختلف خود قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوناگونی ارائه می‌دهد. در نگاه به مدل‌های مختلف تاندربولت، توسعه و بهبودهایی که در طول زمان اعمال شده، قابل مشاهده است.

تاندربولت 1

در ابتدا، مدل اول تاندربولت 1، که در فوریه 2011 معرفی شد، از استاندارد DisplayPort 1.1a و PCI Express 2.0 استفاده می‌کرد. با پهنای باند 10 گیگابایت در ثانیه و قابلیت انتقال دوکاناله دیتا، این مدل به عنوان یکی از سریع‌ترین رابط‌های موجود در زمان عرضه خود شناخته می‌شد.

تاندربولت 2

سپس، در اواخر سال 2013، تاندربولت 2 با افزایش پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات معرفی شد. این مدل، از دو کانال 10 گیگابایتی برای انتقال اطلاعات استفاده کرد و با پهنای باند 20 گیگابایت در ثانیه، سرعت انتقال دیتا را به دو برابر نسخه قبل افزایش داد. همچنین، پشتیبانی از استانداردهای PCI Express 2.0 و DisplayPort 1.2 این امکان را به وجود آورد که نمایشگرهای 4k نیز متصل گردند.

تاندربولت 3

تغییرات واقعی در تاریخچه تاندربولت با معرفی نسخه 3 رخ داد. این نسخه، که در ماه مه 2017 معرفی شد، با تغییرات چشمگیر در ظاهر و استفاده از پورت تایپ-سی، امکان اتصال دوطرفه و یکپارچه سازی پورت‌ها را به همراه داشت. این نسخه همچنین پهنای باند 40 گیگابایت در ثانیه را ارائه داد، که به عنوان یک افزایش چشمگیر نسبت به نسخه‌های قبلی، انقلابی در ارتباطات اطلاعاتی تاندربولت محسوب می‌شود.

ویژگی برجسته این رابط، توانایی نمایش محتوای 5K با فرکانس 60 هرتز است که آن را به یکی از پرسرعت‌ترین رابط‌های ارتباطی در زمان عرضه تبدیل کرده است. این توانایی منحصر به فرد به تاندربولت 3 امکان می‌دهد تا همزمان با رفرش ریت 60 هرتز، از دو نمایشگر 4K یا یک نمایشگر 4K با رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی کند. علاوه بر این، این پورت از استانداردهای PCI Express 3.0 و Displayport 1.2 نیز حمایت می‌کند، امکانی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از این دو استاندارد در هنگام اتصال به دستگاه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

یک نکته دیگر حائز اهمیت در مورد تاندربولت 3، پشتیبانی از شارژ سریع تا حداکثر توان 100 وات است. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد که علاوه بر انتقال اطلاعات با سرعت بی‌نظیر، لپ‌تاپ‌های خود را با سرعت بالا شارژ کنند.

تاندربولت 4

پس از سه نسل بروزرسانی پیشین، در سال 2020 توسط اینتل معرفی شد. این به‌روزرسانی بهبود‌های مهمی از نظر امنیت و عملکرد برای تاندربولت به همراه داشت. افزایش پهنای باند PCI Express از 16 گیگابیت به 32 گیگابیت در ثانیه از جمله ویژگی‌های برجسته تاندربولت 4 است. این امکان اطمینان می‌دهد که در صورت اتصال به کارت‌های گرافیک یا کارت‌های توسعه جدید، مشکلی در عملکرد پیش نیاید.

تاندربولت 4 همچنین از قابلیت Sleep Mode پشتیبانی می‌کند که امکان مصرف بهینه انرژی و افزایش عمر باتری را به کاربران ارائه می‌دهد. این قابلیت از طریق بهبود مدیریت انرژی، انتظار مصرف کمتر انرژی در حالت استراحت را ارائه می‌کند و از منابع بهینه‌تری برای دستگاه استفاده می‌کند.

ویژگی‌های اصلی پورت Thunderbolt

1.سرعت انتقال اطلاعات

یکی از جذابیت‌های اصلی پورت Thunderbolt، سرعت بالای انتقال اطلاعات آن است. این پورت به راحتی قابلیت انتقال دیتا با سرعت تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند. این ویژگی اهمیت زیادی در انتقال اطلاعات حجیم مانند فایل‌های ویدئویی با کیفیت بالا یا اطلاعات گرافیکی دارد.

2.انعطاف‌پذیری

پورت Thunderbolt انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارد. این امکان را به کاربران می‌دهد تا دستگاه‌های مختلف را به کامپیوتر خود متصل کرده و از آنها استفاده نمایند. به عبارت دیگر، این پورت قابلیت اتصال به دستگاه‌های مختلفی از جمله هارد اکسترنال، دوربین‌های دیجیتال، مانیتورها، و حتی دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات را دارد.

3. ارتباط پورت Thunderbolt با مانیتور

در زمینه مانیتورها، پورت Thunderbolt این امکان را به کاربران می‌دهد تا تجربه تصویری بی‌نظیری داشته باشند. این پورت به وسیله کابل‌های خاصی به نام‌های Thunderbolt Display یا USB-C می‌تواند به مانیتور متصل شود. این اتصالات از توان بالا و انتقال دیتاهای صوتی و تصویری با کیفیت بالا بهره‌مند هستند.

4. تکنولوژی پشتیبانی‌کننده از پورت Thunderbolt

تکنولوژی Thunderbolt تاکنون در نسخه‌های مختلف از ۱ تا ۴ معرفی شده است. هر نسخه از این تکنولوژی با افزایش سرعت انتقال دیتا و بهبودهای دیگر همراه بوده است. به عنوان مثال، Thunderbolt ۴ با سرعت انتقال اطلاعات ۴۰ گیگابیت بر ثانیه، بهبودهای چشم‌گیر در کارایی دستگاه‌های متصل و امکان اتصال تا ۴ دستگاه را به یکدیگر می‌آورد.

جمع بندی

پورت Thunderbolt به عنوان یک استاندارد اتصالات اطلاعات، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با سرعت و انعطاف‌پذیری بالا، اطلاعات را بین دستگاه‌های مختلف منتقل کنند. در ارتباط با مانیتورها، این پورت تجربه تصویری بهتر و کیفیت بالاتری را فراهم می‌آورد. به همین دلیل، استفاده از پورت Thunderbolt به عنوان یک اتصال هوشمند در کامپیوترها و مانیتورها به عنوان یک انتخاب قابل توجه مطرح می‌شود.

دیدگاه شما

4 دیدگاه

  1. Jame گفت:

    While there are valid arguments in this article, there are also aspects with which I strongly disagree.

  2. Laisha Roob گفت:

    Your posts are a joy to read.

  3. sara گفت:

    hello I really like your writing so a lot share we keep up a correspondence extra approximately your post on AOL I need an expert in this house to unravel my problem May be that is you Taking a look ahead to see you

  4. Mark گفت:

    My brother suggested I might like this blog He was totally right This post actually made my day You can not imagine simply how much time I had spent for this info Thanks

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما
× سوالی دارید ؟