به کدام نوع پورت های مانیتور نیاز دارم؟

معرفی و کاربرد انواع پورت های مانیتور

در دنیای فناوری اطلاعات، استفاده از مانیتورها برای نمایش تصاویر و محتواهای گوناگون از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که ممکن است به ذهن بیافتد این است که به چه نوع پورت های مانیتور نیاز داریم و چگونه می‌توانیم از بهترین کیفیت تصویر و اتصال به دست آوریم. در این مطلب، به بررسی انواع پورت‌های مانیتور و نیازهای مختلف کاربران پرداخته خواهد شد.

انواع پورت‌ های مانیتور

در ادامه شما را با انواع پورت های مانیتور آشنا خواهیم کرد.

پورت‌های HDMI (رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا)

به عنوان رایج‌ترین پورت‌ها در بازار شناخته می‌شوند و از جهات مختلف، استاندارد صنعتی HDMI به حساب می‌آید. شرکت‌های فیلم‌سازی چون یونیورسال، برادران وارنر و دیزنی برای نمایش فیلم‌ها و تولیدکنندگان فناوری و بازی‌های ویدیویی همچون پاناسونیک، فیلیپس، سیلیکون ایمیج، سونی و توشیبا از این پورت بهره می‌برند.

اگرچه ممکن است به نظر برسد تنها یک نوع کابل HDMI وجود دارد، اما واقعیت این است که چهار نوع کابل HDMI با کاربردهای مختلف وجود دارند که می‌توان آنها را به پورت HDMI مانیتور متصل کرد:

  • استاندارد HDMI: برای رزولوشن تا ۱۰۸۰p. این گزینه رایج‌ترین است، اما اگر به دنبال وضوح بیشتری هستید، می‌بایست یکی از سه نوع دیگر کابل HDMI را انتخاب کنید.
  • HDMI High Speed: برای وضوح ۴K.
  • HDMI Premium High Speed: برای دستگاه‌های دارای فناوری HDR.
  • HDMI Ultra High Speed: برای ویژگی‌های HDMI 2.1، شامل نمایشگر ویدیوی ۸K فشرده نشده و پهنای باند ۴۸ گیگابایت بر ثانیه.

پورت‌های DVI

قبل از ظهور درگاه‌های HDMI، از درگاه‌های DVI (رابط بصری دیجیتال) به عنوان یکی از دو استاندارد آنالوگ مورد استفاده در رایانه‌های شخصی بود. حتی اکنون، بسیاری از مانیتورها این پورت مانیتور را به همراه درگاه‌های HDMI و VGA ارائه می‌دهند. درحالی که استفاده از DVI کمتر از VGA شایع است و قابلیت انتقال صدا را ندارد، این پورت تعدادی کاربردهای ویژه دارد.

به عنوان مثال، یک پورت DVI می‌تواند برای نمایش تصاویر با رزولوشن ۱۰۸۰p در مانیتورها، نرخ فریم بالاتری نسبت به کابل HDMI فراهم کند. دلیل این امر این است که DVI مستقیماً سیگنال‌های دیجیتال را ارسال کرده و سرعت انتقال را افزایش می‌دهد. این مزیت می‌تواند تصاویر با وضوح و جزئیات بیشتری را نسبت به HDMI ارائه دهد. بالا بردن نرخ فریم نیز برای گیمرها، به ویژه کسانی که از کارت‌های گرافیک با توانایی بالا برای تولید بیش از ۶۰ فریم در ثانیه (fps) استفاده می‌کنند، یک مزیت مهم است.

در انتخاب کابل DVI، حواستان به این نکته باشد که یک کابل دوبار لینک را تهیه کنید. این به این دلیل است که یک کابل DVI دو لینک قادر به پشتیبانی از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ است، در حالی که یک کابل تک لینک تا رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پشتیبانی می‌کند.

حتما به یاد داشته باشید که کابل DVI قابلیت ارائه ویدیو با رزولوشن 4K را ندارد. اگر از مانیتور و کارت گرافیک با قابلیت ۴K استفاده می‌کنید و نیاز به نمایش تصاویر با این رزولوشن دارید، بهتر است از کابل HDMI High Speed یا DisplayPort استفاده نمایید.

پورت DisplayPort (DP)

یک اتصال نوین است که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و به طور اصلی در مانیتورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پورت عمدتاً برای کارت‌های گرافیک با عملکرد بالا اختصاص داده شده و به طور گسترده در فعالیت‌های گرافیکی مانند بازی و ویرایش ویدیو استفاده می‌شود.

پورت های مانیتور display port

در حال حاضر، سه نوع کابل DisplayPort در بازار وجود دارد:

  1. DisplayPort 1.2: این نسخه برای نمایشگرهایی با رزولوشن تا ۲۱۶۰×۳۸۴۰ با ویدیوی ۴K و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز مناسب است.
  2. DisplayPort 1.3: این نسخه قابلیت پخش ویدیوهای ۸K با نرخ تازه سازی ۳۰ هرتز را فراهم می‌کند و با اکثر کارت‌های گرافیک مدرن سازگار است.
  3. DisplayPort 1.4: آخرین اضافه به خانواده DP که قابلیت پخش ویدیوهای ۸K با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز و ویدیوهای HDR را داراست. این نسخه می‌تواند بازی‌های جدید را با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا کند.

یکی از مزایای اصلی  DisplayPort، قابلیت انتقال به مانیتورهای متعدد از طریق یک کابل است. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد که چندین مانیتور را به یکدیگر متصل کرده و از یک کابل برای انتقال داده‌ها استفاده کنند. به همین دلیل، DisplayPort یک گزینه عالی برای افرادی است که به دنبال استفاده از مانیتورهای پیشرفته برای فعالیت‌هایی نظیر بازی‌های ۴K یا نمایش و ویرایش رسانه‌های با کیفیت بالا، از جمله مدل‌سازی سه‌بعدی، می‌باشند.

پورت VGA

تاریخچه VGA به سال ۱۹۸۷ بازمی‌گردد، زمانی که IBM این پورت را توسعه داد و قبل از ورود به بازار عمومی، از آن استفاده کرد. بسیاری از رایانه‌های شخصی قدیمی این پورت را در تنظیمات برج خود داشتند و به همین دلیل خرید مانیتور با پشتیبانی از پورت VGA برای افرادی که می‌خواستند از سیستم‌های قدیمی خود بهره ببرند، جذاب بود.

پورت های مانیتور VGA

اکنون با پیشرفت فناوری و ورود درگاه‌های جدیدتر، مانیتورهای جدید بیشتر از پورت HDMI یا DisplayPort استفاده می‌کنند. اگر شما همچنان دستگاه قدیمی با پورت VGA دارید و می‌خواهید از یک مانیتور جدید استفاده کنید، ممکن است نیاز به یک مبدل یا آداپتور داشته باشید تا این دو را به‌یکدیگر متصل کرده و تجربه بهتری از تصویر ویدئویی برداشت کنید.

پورت USB-C

پورت‌های USB-C را می‌توان در مانیتورهای چندکاره‌ به طور گسترده‌ای یافت، که به عبارت دیگر، دارای ویژگی‌ها و پورت‌های بیشتری هستند. این پورت‌ها، به طور گسترده به عنوان جایگزینی برای پورت USB سنتی در نظر گرفته می‌شوند و می‌توان از آنها به عنوان جایگزینی برای پورت‌های DisplayPort (DP) یا HDMI نیز استفاده کرد.

یکی از ویژگی‌های جالب کابل USB-C این است که برگشت‌پذیر است، به این معنا که می‌توانید آن را به هر جهتی که بخواهید وصل کنید. این ویژگی باعث می‌شود که اتصال به مانیتور بسیار راحت تر باشد، به ویژه زمانی که می‌خواهید دستگاه‌های مختلفی را به آن متصل کنید. از طریق این پورت، می‌توانید تلفن هوشمند، تبلت و دیگر دستگاه‌ها را به مانیتور خود وصل کرده و از آنها بهره‌مند شوید.

انتخاب پورت های مانیتور بر اساس نیازهای شما

استفاده خانگی

اگر از مانیتور برای مصارف خانگی و تماشای فیلم یا بازی استفاده می‌کنید، HDMI یک گزینه عالی است. این پورت به راحتی با بسیاری از دستگاه‌ها سازگار است و تصویر با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد.

کاربران حرفه‌ای

در صورتی که به نمایش تصاویر با کیفیت بالا و نیاز به اتصال چندین مانیتور به یک دستگاه دارید، DisplayPort گزینه مناسبی است. این پورت قدرتمند قابلیت اتصال دستگاه‌های حرفه‌ای را فراهم می‌کند.

استفاده از دستگاه‌های قدیمی

در صورتی که از دستگاه یا مانیتوری با پورت VGA استفاده می‌کنید، می‌توانید از کابل VGA استفاده کرده و به راحتی اتصال را برقرار کنید.

اتصال همه‌کاره

اگر به دنبال یک پورت چندمنظوره هستید که هم داده را انتقال دهد و هم اتصال به برق داشته باشد، USB Type-C گزینه‌ای مناسب خواهد بود.

نتیجه‌گیری

از توجه به نوع کاربری و نیازهای شما به پورت‌های مانیتور مختلف، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. با توجه به پیشرفت‌های فناوری، انتخاب پورت های صحیح می‌تواند تأثیر زیادی بر تجربه استفاده شما از مانیتور داشته باشد.

دیدگاه شما

3 دیدگاه

  1. Vida گفت:

    Simply wish to say your article is as amazing The clearness in your post is just nice and i could assume you’re an expert on this subject Well with your permission let me to grab your feed to keep updated with forthcoming post Thanks a million and please carry on the gratifying work

  2. Andy Considine گفت:

    certainly like your website but you need to take a look at the spelling on quite a few of your posts Many of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to inform the reality nevertheless I will definitely come back again

  3. Malam گفت:

    The author’s extensive research and attention to detail are evident throughout the article.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما
× سوالی دارید ؟