انواع هارد های سرور

انواع هارد سرور hp

در این مقاله قصد داریم به برسی انواع هارد های سرور ، هارد های SSD ، هارد سرور hp 600gb 10K ، تفاوت هارد کامپیوتر با هارد سرور ، و تفاوت های انواع هارد ها با یکدیگر بپردازیم.

 مقدمه

همانطور که میدانید هر سیستمی که نیازمند ذخیره ساری اطلاعت باشد, اعم از کامپیوتر های شخصی, لپ تاپ ها ,  سیستم دوربین های مدار بسته و البته کامپیوتر های سرور  , برای نگهداری اظلاعات حتما نیازمند هارد  هستند.

در زبان تخصصی, هارد دیسک را به اختصار HDD مینامند.

هارد دیسک به معنای دیسک سحت است .

ساختار فیزیکی هارد شامل چند صفحه است که اطلاعات به طور مغناطیسی روی انها ذخیره میشود و در زمان نیاز به اطلاعات ذخیره شده , این کار توسط هد های خواندن و نوشتن که به صورت سوزن هستند انجام میگیرد.

برای آشنایی بیشتر با ساختار فیزیکی هارد اینجا را کلیک کنید .

پیش از معرفی انواع هارد برای سرور hp  ,باید هارد ها را به دو دسته کلی از لحاظ تکنولوژی ساخت تقسم کنیم:

  1. هارد های الکترو مغناطیسی با نام تخصصی HDD
  2. هاردهای الکترونیکی با نام تخصصی SSD

هر کدام از این دو دسته متشکل از چند نوع هستند , که در ادامه با هر یک آشنا می شویم

DL 380 G8

انواع هارد های سرور  

انواع هارد با ساختار مغناطیسی : این دسته از هارد ها به سه نوع SATA , SCSI و IDE تقسیم میشوند.

هارد SATA :هارد SATA در اوایل سال 2003 وارد بازار شد و با قابلیت هایی که عرضه کرد , نسل قبلی خود یعنی هاردهای IDE ,که PATA نامیده میشدند را به حاشیه برد.

ظرفیت ذخیره سازی این هاردها بسیار مطلوب بوده و همچنین تقریبا با همه مادر برد ها و سیستم عامل ها هماهنگی دارد .این دسته از هارد ها در کامپیوتر های رومیزی , لپ تاپ ها و همچنین سرور ها استفاده میشود .

مشخصات فنی هارد های SATA:

از قابلیت های این هارد ها میتوان به طول کمتر کابل ارتباطی ,  قابلیت Hot plugging یا جدا کردن در زمان کار و جایگزین کردن با هارد جدید را دارد ( ابن قابلیت در سرور ها که دارای چندین هارد هستند مزیت مهمی محسوب میشود و نکته مهم اینجاست که در عملکرد سیستم در حال کار اختلالی ایجاد نمیشود) , سرعت بالاتر این اینترفیس نسبت به ide  .

سرعت چرخش این هارد ها بین 5400 تا 7200 RPM (دور در دقیقه) است که در زبان تخصصی 7.2K گفته میشود .سرعت انتقال داده یا transfer rate در نسل سوم این اینترفیس به 6 گیگابیت بر ثانیه میرسد .

هارد sas :SAS مخفف Serial Attached SCSI است .در واقع sas جایگزین هارد های scsi موازی شدند .و نسبت به هارد های SATA نیز دارای سرعت بیشتری هستند .

هارد سرور hp 600gb 10K

مشخصات فنی هارد های SAS:

سرعت و قابلیت اطمینان (reliable) این هارد نسبت به sata بیشتر است اما ظرفیت هارد های sas یشتر است.

سرعت چرخش هارد sas بین 7200 تا 15000 RPM است .به طور مثال در سرعت چرخش 15k , درحدود 500GB اطلاعات بیشتر نسبت به سرعت چرخش 7.2K منتقل میشود .

سرعت انتقال اطلاعات در هارد SAS 2.0 (ورژن 2 ) تا 6 گیگابیت بر ثانیه است .برخی تولید کنندگان هارد sas , مثل LSI , هارد هایی با سرعت 12 گیگابیت بر ثانیه تولید کرده اند .

قیمت هارد SAS از SATA بیشتر است و ظرفیت ذخیره سازی کمتری دارند .

از آنجا که این دسته از هارد ها توان مصرفی بالاتری دارند , به منابع تغذیه قویتری نیاز دارند . از این رو بیشار در سرور ها از این نوع هارد استفاده میشود .

هاردهای SAS (مثلا هارد سرور hp 600gb 10K)  هم مانند SATA  از قابلیت Hot pluging یا جدا کردن در حال کار  پشتیبانیی میکنند .

هارد IDE: این هارد ها که PATA نامیده میشدند و داری اینترفیس(رابط) و کابل پارالل هستند.

مشخصات فنی هارد IDE :

این نوع هارد ها نسبت به هارد SATA دارای کابل ارتباطی بلند تر و سرعت بیشتری هستند . سرعت انتقال داده ide  حداکثر 133 مگابیت بر ثانیه است .

علاوه بر این , سرعت چرخش هارد 7200 دور در دقیقه میباشد .این هارذ فاقد قبلیت Hot pluging میباشد .

هارد های SSD :

انواع هارد های سرور  (ssd)

این نوع از هارد ها دارای ساختار الکترونیکی بوده و برخلاف SATA , SAS ,SCSI  و IDE  فاقد ساختار الکترو مغناطیسی هستند .

این هارد ها از بلوک های الکترونیکی استفاده شده و اطلاعات در زمان نیاز از ان بلوک ها خوانده میشود . مهمترین مزیت این هارد نسبت به هارد های مغناطیسی , سرعت بالاتر آنها است .

قیمت این هارد ها بیشتر بوده و ظرفیت انها پایین تر است .

هارد های SSD

انواع SSD : سه مدل از ssd در بازار وجود دارد که تفاوت اصلی آنها در تکنولوژِی ساخت آنها است و در سرعت sdd ها تاثیر مسقیم دارد .

  •  Single-Level Cell) :SLC ) : این نوع از ssd ها بیشتر برای کامپیوتر ها یا لپ تاپ های خانگی استفاده میشود . ساختار فیزیکی آن به شکلی است که در هر سلول  دو حالت برای ذخیره اطلاعاتع وجو دارد : به این معنا که هر سلول یک بیت از اطلاعات را ذخیره میکند , و در صورت عدم وجود اطلاعت بیت صفر در سلول گزاشته میشود .
  • Multi-Level Cell) :MLC) : سرعت این مدل از SLC کمی کمتر بوده و بیشتر در سرور ها استفاده میشود . در ساختار فیزیکی MLC , هر سلول میتواند دو بیت اطلاعات و یا دو بیت صفر بگیرد و این کار زمان بیشتری نسبت به اختصاص یک بیت به هر سلول دارد .
  •  triple-level cell) :TLC): در این مدل , هر سلول قابلیت ذخیره سه بیت اطلاعات و یا سه بیت صفر  را دارد و این به معنی ظرفیت بیشتر و البته قالیت اطمینان یا reliability کمتر است .این SSD ها بیشتر در دستگاه های ساده تر مثل موبابل  و تبلت ها استفاده میشود.

تفاوت هارد SSD , در سرور و کامپیوتر دسکتاپ:

شاید برای شما هم سوال باشد , که آیا میتوانیم از SSD مخصوص دسکتاپ برای سرور استفاده کنیم ؟

با توجه به ساختار فیزیکی و کیفیت قطعات استفاده شده در SSD سرور , این نوع از هارد ها برای تحمل بار کاری بسیار بیشتر و در زمان طولانی تر ساخه شده اند .

مقدار تبادل اطلاعات و یا IOPS در SSD های سروری بسیا بیشتر است .

نکته دیگر این است که هارد های سروری یا enterprise که از قطعات بسیار با کیفیت تری در ساخت آنها استفاده شده  , از قابلیت بالای اطمینان یا reliability بهره میبرند و این یعنی در 24 ساعت روز و هفت روز هفته میتوانند بدون مشکل کار کنند , در حالی که ssd های دسکتاپ از قابلیت اطمینان و زمان کارکرد مداوم کمتری برخوردار هستند .

انواع هارد های سرور

تفاوت هارد کامپیوتر با هارد سرور :

شاید برای شما هم جای سوال باشد که تفاوت هارد کامپیوتر با هارد سرور چیست ؟

در واقع هارد کامپیوتر دسکتاپ را می شود به جای هارد سرور استفاده کرد، در صورتی که از رابط های یکسان استفاده کنند.

برخی از تولدکنندگان ، رابط ها و اتصالات سرور را طوری طراحی می کنند که فقط بتوان از هارد های با طراحی خودشان و یا با طرحی خاص استفاده کرد .

نکته بعدی ، میزان  کارایایی و قابلیت اطمینان هارد درایو های سرو است.

هارد دیسک های مخصوص سرور ، می توانند در مدت زمان طولانی،مثلا 7 روز هفته، بدون وقفه کار کنند و به اصطلاح duty cycle، بسار بالاتی دارند .

میزان duty cycle در هارد درایو سرور ، به مرز 100 درصد هم می رسد و این یعنی تقریبا تمام مدت سال بدون وقفه و مشکل کار می کنند.

مقدار duty cycle در کامپیوتر های دسکتاپ ، به 20 یا 30 درصد است .

تفاوت هارد کامپیوتر با هارد سرور

سخن آخر : 

با توجه به نکاتی که در این مقاله مورد برسی قرار دادیم ,تا حدودی با عملکرد های هارد های سرور , و دلایل تفوات کارایی و قیمت آنها با هارد های مخصوص دسکتاپ آشنا شدیم .بحث در مورد هاردهای سرور گسترده بوده و در مقالات بعدی سعی میکنبم نکات دیگری در این مورد را مورد برسی قرار بدیم .

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  1. Sarah گفت:

    Do you mind if I quote a couple of your articles as long asI provide credit and sources back to your website?My blog site is in the very same niche as yours and my users would certainly benefit from some of the information you present here .Please let me know if this okay with you. Thanks!

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما
× سوالی دارید ؟